Scholenwerk(groep) Amnesty Culemborg

Sinds 2017 bezoeken we basis- en middelbare scholen in Culemborg. We overleggen graag met docenten over de les- en materiaalmogelijkheden van Amnesty en over (gast) lessen over mensenrechten. We komen ook langs voor schrijfacties, zoals brieven schrijven of kaarten maken om naar (mensen) kinderen in de knel te sturen. En ieder jaar blijkt dat ook echt te werken, kijk bij: https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/educatie/write-for-rights-op-school

Onze groep bestaat uit: Els Ranshuijsen, Jeanette Slootbeek en Willem Beekman; allemaal met onderwijservaring en gedreven om kinder- en mensenrechten onder de aandacht te brengen! Belangstelling voor een school-actie? Stuur een e-mail aan Willem: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of bel naar: 06-53933178, of mail naar Els: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. voor een kennismakingsgesprek en een actieplan. Graag minimaal vier weken voor de gewenste lesdatum, om alles goed te kunnen organiseren.

Oproep: Als u met ons scholenwerk mee wilt doen bent u van harte welkom, met of zonder (veel) onderwijservaring. Gemotiveerdheid, betrokkenheid met mensenrechten en graag met kinderen en jongeren werken zijn belangrijk. Uw tijdsinvestering bepaalt u zelf!

Voorbeeld scholenschrijfactie Write for Rights 2022

Evaluatie schrijfactie bij KWC en Lek en Linge in Culemborg: In december 2022 is er weer druk getekend en geschreven bij scholengemeenschap KWC en Lek en Linge! Lek en Linge begon direct na Sinterklaas met hun eigen ‘schrijfmarathon’. Hier waren de mediatheken ‘omgebouwd’ tot epische (schrijf) centra. Bij het KWC trapte de Agora-afdeling af met een gezamenlijke bijeenkomst in de aula, om het belang van deze wereldwijde actie extra te onderstrepen. In de bovenbouwklassen werden (voorbeeld) brieven geschreven in alle beschikbare talen, ook in het Frans en Spaans! In de onderbouw werden vooral kaarten getekend en geschreven; daarvoor was ook een speciale actie: Grtz: https://www.amnesty.nl/wat-we-doen/educatie/grtz

Nadat alle brieven en kaarten gesorteerd en geteld waren, kwamen we uit op totaal 898 brieven en kaarten! Graag tot volgend jaar, met dank aan Anne, Christine, Erik, en alle andere docenten, die hiervoor kostbare lestijd hebben vrijgemaakt.